Mille järgi aru saada, kas veebidisain on halb või hea?

veebidisainVeebidisain on petlik asi. Veebileht võib olla ehitud uhke disainiga, kui aga lähed analüütikat uurima ja selgub, et külastaja veedab keskmiselt sinu veebilehel alla ühe minuti, siis on midagi väga valesti. Hea disain toetub sihtgrupi käitumismustritele. Kas üldse on võimalik luua head veebi, kui puudub statistika oma sihtgrupi kohta ning selge ülevaade inimeste käitumismustritest internetis? Ei ole.

Veebidisainer võib öelda, et ta on visuaalse kommunikatsiooni meister ning tunneb põhjalikult antud valdkonna hetke turu trende – seega suudab ta luua sellise veebilehe, mis hakkab brändingu vahendina hästi tööle. Kuidas on võimalik arendada brändi, kui külastaja ei saa 2 sekundiga astuda sisulistesse tegevustesse ning 10 sekundi pärast lahkub veebilehelt? Ei olegi võimalik.

 

Hea veebidisain?

Hea veebidisain on kaasaegne ja jälgib viimaseid disaini trende, kuid sugugi mitte ainult. Võrdluseks võiks tuua näiteks auto disaini. Auto on eelkõige liikumisvahend, disain on miski, mis peab kõnetama sihtgruppi ning nende silmis auto väärtust tõstma. Kui kapoti all poleks mootorit, ei huvituks mitte keegi ka disainist (va mõni üksik tootedisainer või autopede).

Kui veebileht ei suuda täita oma eesmärki (müük ja branding), ei tohiks ka sina minna pöördesse selle disainist.

 

Mille järgi valida õiget veebimeistrit?

Veebidisainer, kes keskendub vaid visuaalsele esteetikale, ei oma turunduslikku tunnetust. Veebileht on eelkõige aga turundustööriist. Palju parem mõte on kontakteeruda kõigepealt mõne kogenud veebiturundajaga.

 

Kõik algab kasutajatest

Oled tegevjuht? Oled turundaja? Siis tea, et sa ei ole oma veebilehe kasutaja. Kõhutunne ning oletamine ei pruugi alati kehv mõte olla, millest lähtuvalt otsuseid teha. Kuid reeglina sisetunde abil vastu võetud otsused kipuvad muutuma juba järgmisel hetkel – näiteks nädala või paari pärast – tunned juba midagi muud. Oluliste otsuste langetamiseks on vaja vundamentaalsemat lähenemist, kui kõhutunne.

 

Mõista oma sihtgruppe peensusteni

Selleks pole muud võimalust, kui otsida endale turunduspartner, temaga maha istuda ning analüüsida kõik oma kliendigrupid peensusteni läbi. Kui infot jääb vajaka, tuleb lisaks läbi viia ka kliendiküsitlus.

Tulemusena valmib kliendi tüüpprofiil. Mida kliendi profiilid endast täpsemalt kujutavad, räägin siin. Lühikese  kliendiprofiilide koostamise juhendi leiad siit.


Veebikülastajatel on erinevad temperamendid

Läbi ajaloo on inimesi kategoriseeritud käitumise järgi erinevatesse gruppidesse.  Seda tegi juba aastal 325 enne meie aega Aristoteles. Inimpsühholoogia pole viimase kahe aasta tuhande jooksul absoluutselt muutunud. Muutuvad vaid trendid (harjumused) ja tehnoloogia (tehnikad).

 

1921 Avaldas Carl Jung raamatu Psychological Types, mille põhitõdesid kasutatakse aktiivselt siiamaani. Tema teooria kohaselt kasutavad inimesed igapäevaste otsuste tegemisel nelja meelt: tunnetamine eemalt (kaugseire), intuitsioon (kõhutunne), mõtlemine ja hetke emotsioonid. Arvestades siinjuures ka inimeste temperamente, koostasid online turunduse spetsialistid raamatus Conversion Optimization 4 peamist inimtüüpi ja nende käitumise veebikeskkonnas:

 

  1. Loogiline Inimtüüp – skeptiline, keskendunud probleemi lahendamisele, loeb juhendid hoolikalt läbi, ta tahab teada toote/teenuse omadusi võimalikult detailselt ette, enne kui tunneb ennast piisavalt mugavalt, et otsustada. Ta tahab mõista sinu teenuse/toote igat väikest detaili. Talle meeldib veebileht, kus info ja navigatsioon on süstematiseeritud, loogiline, oluline info on kohe lihtsasti leitav. Ta scrollib alla lehe lõppu ja uurib ka sealt olulisi detaile. Loogiline inimtüüp on valmis tegema sisukat eeltööd enne ostuotsuse langetamist. Ostu otsus sünnib reeglina pika aja jooksul, samal ajal monitoorides sinu veebil toimuvat regulaarselt, lugedes uudiskirja vms. Ebamäärane terminoloogia ei meeldi talle. Talle tuleks pakkuda konkreetset tõestusmaterjali, miks toode/teenus on tema jaoks parim valik ning kuidas see tema probleeme lahendab. Veebileht peaks adresseerima seda persoonat viimasena, kuna tal on kõige rohkem kannatust. Veebidisain: Kontrolliv ja põhjalik stiil. Faktid ja numbrid. Analüütiline ja loogiline. Jutud oma kogemustest. Probleemide ja raske ülesannete lahendamine. Kvaliteetne esitlus. Värvidest meeldivad tõsised ja soliidsed toonid – mereväe sinine, veinipunane, kastanpruun, kuninglik roheline.
  2.  

  3. Impulsiivne inimtüüp – Spontaanne, optimistlik, on riskialdis, pealehakkaja. Impulsiivse inimese tähelepanu haaramiseks on aega vaid paar sekundit. Ta tahab teada, milliseid kiireid kasusid toode/teenus pakub. Pikad paragrahvid talle ei meeldi. Pikemad tekstid tuleks teha võimalikult ülevaatlikuks: rohked alapealkirjad, alapunkteerimine jms. Üldinformatsioon tavaliselt rahuldab neid, neile ei meeldi tegeleda kuiva või erialase tekstiga. Kuna tegemist on imulsiivse inimesega, siis tuleks anda talle võimalus igal hetkel väga lihtsasti astuda järgmine samm müügi suunas – kontakteerumine firmaga, helistamine, aja broneerimine vms. Kontaktivorm hoia nii lühike kui võimalik, pikad küsimustikud peletavad eemale. Ta teeb oma ostuotsuse kiiresti. Küsi, kas inimene saab su veebilehel koheselt tegutsedes mingit olulist väärtust? Nad ei ole põhjalikud ega kipu uurima alternatiive. Adresseerida tuleks seda tüüpi teisena. Veebidisain: Meeldib kõik ootamatu, seks, leidlikkus, kahemõttelisus, avameelne kujundus ja tekst. Huvitavad inimesed. Silmapaistev lähenemine. Eirab konventsionaalsust ja liigset korporatiivsust. Värvidest meeldivad stimuleerivad ja kontrastsed värvid. 

  4. Hooliv inimtüüp – hoolib teistest inimestest, vastutuse võtmist võtab väga tõsiselt. Testimonial mõjub temale kui maagia otsuse langetamisel, ta soovib teada mitmete erinevate inimeste arvamust tootest/teenusest ning tema usaldus kasvab, kui ta näeb, et ettevõte on seotud oma valdkonnapõhiste online ja offline kommuunidega. Ostuotsuse langetamine võtab reeglina suhteliselt kaua aega. Ka tema veedab sinu veebilehel üsna pikalt aega. Adresseerida tuleks seda tüüpi kolmandana. Veebidisain: Hindab avarust ja ruumikust kujunduses. Ratsionaalsed argumendid, informatsioon, detailid. Viited teadusele. Värvidest tugevad toonid nagu karmiinpunane, ametüst.  


  5. Agressiivne inimtüüp (ratsionaalne) – ambitsioonikas, võistlushimuline inimene, teda huvitab, et asjad saaksid tehtud. Usaldab oma intuitsiooni. Kõrgelt motiveeritud ja eesmärgikindel inimene. Ühiskonnas on sellist inimtüüpi kõige vähem – 5-7%. Agressiivsele inimtüübile on kõige raskem müüa. Kui nad oma otsuse langetavad, siis neid huvitab, et nad saaksid abosluutse parima, mis võimalik. Ta tahab teada, kuidas toode/teenus aitab tal oma konkurente seljatada. Ostuotsust ei tehta väga pikalt, kuid samas mitte ka tormates. On piisavalt distsiplineeritud kaalumaks teisi alternatiive. Tema suhtumine ettevõtetesse on skeptiline, seega tuleks talle anda ettevõttest võimalikult palju fakte krediibilsuse ja usalduse kasvatamiseks. Talle tuleks teha selgitustööd, kuidas toode/teenus aitab tal elus edasi jõuda. Adresseerida tuleks seda persoonat esimesena – suurte pealkirjade ja kasude nimekirjaga.Veebidisain: Autoriteedilt autoriteedile suunatud kommunikatsioon. Sotsiaalsed situatsioonid. Tavapärased ja turvalised teemad ei paku huvi. Hindab isikupäraseid brände. Ebatavalisus, edukus, eliit.

 

Inimtüüpide jagunemine ühiksonnas:  Loogiline 45%, impulsiivne 35%, hooliv 15%, agressiivne 5%.

Hea veebilehekülg (sh ka veebidisain) on selline, mis suudab haarata ja hoida kõigi nende nelja inimtüübi tähelepanu ning suunab neid samm-sammult ostuotsusele lähemale.

Totaalne-Muutumine

Telli endale teavitus uuest blogipostitusest e-maili peale või liitu meie rss feediga

Üks kommentaar

  1. 1

    On ka veel ‘vähemintelligentne kavalpea’ kes loodab parimat toodet/teenust poolmuidu. Raiskab oma kauplemisega mitme päeva jooksul jupp su aega ning lôpuks lahkub, kuna väidetavalt leidis kellegi, kes teeb poole odavamalt. Selle tüübi püüdmiseks on parem mitte midagi teha:) Tunda tasub seda tüüpi, et vähem aega raisata.


Lisa oma arvamus:




Teenuste täpsem tutvustus lisandub lähipäevil.