Kuidas saada kuuga 20 000 fänni?

facebook tuurndus ja fännid

Eesti edukamate Facebook fännikampaaniate puhul on selgelt märgata, et iga eduloo taga on sarnased põhjused. Järgnevalt räägin seitsmest oluliseimast aspektist, mida tuleks jälgida, kui ettevõtte eesmärk on suure baasi ehk oma meediakanali loomine.

1. Ettevõte ise (bränd)

Ettevõtte bränd peaks jätma vinge mulje ja tekitama „ohoo“ efekti. Vahet pole, milline on auhind, kui ettevõtte kuvand pole tähelepanuväärne, siis ei aita see firmat ennast, samuti ei levi info nii jõudsalt, kuna inimesed pole jagamisel piisavalt motiveeritud. Facebooki auhinnakampaania pole midagi muud kui sihtgrupile unistuse müümine ning firma enda bränd peaks samuti seda unistust kandma ja mõjuma inimestele inspireerivalt.

Kehva positsiooni ja nõrga mainega ettevõtte auhinnaampaania ei lähe nii hästi käima (reklaamitu ei levi viraalsel teel sama hästi). Tuntud kaubamärkidel on siinkohal lihtsam, tundmatud kaubamärgid peaksid enne kampaania käivitamist kindlasti oma kuvandi üle vaatama ja veenduma, et tooted tekitavad tavatarbija jaoks keskmisest kõrgemat positiivset emotsiooni, vastasel juhul ei sünni suure baasi loomisest nii palju kasu kui võiks. Lisaks muutub kallimaks ka reklaamieelarve.

 

Kuidas lisada tootele emotsiooni? Toode tuleks muuta unistuseks ning luua selle ümber ihaldusväärne jutustus:

Oxford Park müüb unistuste kodu- ja äripindu. Unistus asub esialgu vaid paberil:

unistuse müümine Facebookis

 

Reaalsus ise on hetkel selline:

mainekujundus

Oxford on täiesti erakordne projekt terves Euroopas ja ei sobi hästi iseloomustama üht tüüpilist Eesti Facebook kampaaniat, kuid siiski illustreerib hiilgavalt seda, kuidas luua oma tootest unistus. Unistuse müümine vajab ohtralt tõestusmaterjali ning tõestus asub eelkõige visuaalides.

 

Roosta puhkeküla. Tavaline pilt Roostast:

mainekujundus Facebookis

Unistus Roostast:

mainekujundus Facebookis

2. Muuda toode unistuseks

Kõik inimesed soovivad vabadust. Olla vaba valust, olla vaba rahamuredest, olla vaba rõhuvast igapäeva rutiinist. Kõikidesse inimestesse on programmeeritud sisse alateadlik hirm– alati on raha liiga vähe, äkki läheb auto katki, äkki juhtub tervisega midagi jne jne. Lisaks sellele sotsiaalsed hirmud – kas ma näen nende meelest soliidne välja, kas ma käin riides stiilselt, kas ma olen ihaldusväärne/imetlusväärne, kuidas kellelegi midagi tõestada jne.

Unistust ei ole keeruline müüa, kuna meie ümber on „ego driven society“ – me tahame tarbida, sest see paneb meid ennast hästi tundma ning aitab vabaneda valust.

Suure osa igapäeva otsustest langetatab inimene selle põhjal, et mida sõbrad-tuttavad arvavad. Ja Facebook on kuldne koht, sest kõik näevad, mida ma teen. Järelikult tahan ma teha seal ainult kõige vingemaid asju. Seetõttu ma ka liitun auhinnamängudega, mis on vinged.

Kõige parem materjal unistuse müümiseks on professionaalsed fotolavastused, fotorealistlikud 3d vaated, aga ka helindatud videoklipid ja animatsioonid.

 

3. Juhata inimesed oma brändimaailma

Kuna Facebook on ise piiratud võimalustega presentatsioonikanal, siis on hea mõte tutvustada fännidele oma brändimaailma ka eraldi veebilehel (koduleht või minisait). Või siis “tuua” oma brändimaailm hoopis Facebooki, nagu teeb seda Kingakaubamaja.

Facebook mainekujundus

Nüüd, kus firma enda kuvand on haarav, võib minna edasi auhinnakampaania loomise juurde.


4. Auhinnad

Auhinnakampaaniaid tehakse mitmel erineval eesmärgil:

  1. Olemasolevate fännide aktiveerimine
  2. Müük
  3. Mainekujundus
  4. Baasi loomine

Alustada tuleks alati baasi loomisest ehk luua oma meediakanal. Paari üksiku kliendi kättesaamiseks on vaja kätte saada suur mass (eriti kallimate toodete puhul). Suur mass on osavad „töömesilased“, kes ise ei osta, aga tänu nende jagamistele saavad päris paljud sõbrad teadlikuks sellest. Suurem osa fännidest on vahendid info edastamiseks.

Auhinnakampaania on samuti unistuse müümine. Reisi loosimine on popularne lihtsal põhjusel – kuna see ei jäta ühtegi keskmist eestlast ükskõikseks, eriti veel siis, kui aastaaeg on pime ja külm ning võimalus võita eksootikareis palmide alla. Selline info paneb inimesi infot jagama, mis ongi Facebook turunduse peamine eesmärk – tähtis on, et inimene jagaks infot oma sõbraga, sest see on äärmiselt efektiivne reklaam (sõbra soovitus).

Kui kadunud reklaamiguru David Ogilvy kuulsad sõnad ütlesid “Ei ole vaja, et reklaam näeks välja reklaamina. Reklaam, mis mõjub artiklina, tõmbab ligi 50% ulatuses rohkem lugejaid”, siis Facebook ärijuht Sheryl Sandberg lisab: Inimesed, kes näevad sõbrasoovitusega reklaami, mäletavad seda 68% suurema tõenäosusega kui need, kes nägid tavareklaami. Veelgi enam, nad ütlesid neli korda suurema tõenäosusega, et nad kavatsevad reklaamitud toote osta.”

Facebooki jagamisel põhinev reklaam on efektiivsem kui artikliturundus, rääkimata tavareklaamist.  Selle käivitavaks mootoriks on unistuse müümine. Unistust saab siiski müüa ainult läbi jutustuse – seega ei piisa ainult vinge auhinna valikust, vaid ka haarav jutustus peab seda toetama.

 

Facebook unistuse müümine

 

Ka sellised kulunud klišeed nagu iPadi loosimine töötab endiselt väga hästi.  Alles nädal tagasi tegi seda Elisa, olles eelnevalt pikalt kaalunud erinevaid auhinnamängu kontseptsioone, otsustati välja minna kindla peale. Hetkel kogub iPadi abil fänne Tele2:

fännikampaaniad

5. Kampaanialeht Facebookis (auhinnamängu aplikatsioon)

Kuna tegemist on maandumislehega, kuhu kõik inimesed suunatakse, siis peab see leht lisaks vingele auhinnale tekitama ka kohest huvi firma enda tegemiste/toodete vastu ja panema edasi uurima. Hea võimalus on tutvustusvideo lisamine kampaanialehele:

Facebook-videoturundus

6. Facebook seinapostituste strateegia

Mida rohkem inimesi kampaania perioodi jooksul postitusi kommenteerib ja laigib, seda paremini info ka levib. Info levik tõmbab omakorda ligi uusi fänne ja osalejaid. See, mis kampaania perioodil firma FB seinal toimub, on ülioluline ning mõjutab oluliselt kampaania edu või ebaedu. Väga levinud strateegia on tulla auhinna kampaania sees välja ka lisaauhindadega, kuna need aitavad hoida fänniaktiivsust kõrgel ja tänu sellele jõuab kampaania sõnum suurema hulga inimesteni.

 

7. Reklaamistrateegia

Kõik kampaaniad, mis on suutnud saada lumepalli kohe alguses veerema, on võitnud suurelt.

Lumepall on 2-5 päevaga saadud 5000-6000 fänni (kriitiline mass). Kui kampaania saab kohe alguses sellise koguse inimesi mängu, siis on võimalik hakata koheselt fännidega suhtlema ning neid motiveerima. Eduka kampaania puhul tulevad umbes pooled fännid ostetud reklaamist ning ülejäänud lisanduvad jagamise/sheerimise teel. Reklaamikanalite valikul tuleks arvestada kriitilise massi püüdmisega kohe kampaania alguses.

Kampaaniajärgne turundamine

Kampaania käigus kogutud fännibaas+uudiskirja baas on hea alus edasiseks efektiivseks turundamiseks. 20 000 fännibaasi puhul, statistika näitab, on umbes pooled valmis liituma ka uudiskirjaga.

 

Kokkuvõte

  1. Inimene ise oma FB profiiliga ongi reklaam ning müüb sõpradele oma eelistusi.
  2. Inimene kaalub hoolikalt, mida ta laigib ja mida mitte.
  3. Facebooki kampaania on unistuse müümine. Mida rohkem ettevõte ise müüdava unistusega sarnaneb, seda suurem usaldus firma vastu tekib ja seda rohkem saab ka laike.
  4. Facebook on koht, kus tarbijad saavad teadlikuks brändidest ja kaaluvad nende toodete ostmist. Facebook on nõudluse tekitaja – enne kui tarbija teab, et üldse midagi tahab.
  5. Mida rohkem inimesi kaasata brändi ja tootega seotud tegevustesse, seda rohkem tajutakse reklaami kui kasulikku materjali, mitte kui kommertskatkestust.
  6. Sõbrasoovitus müüb paremini kui mistahes teine reklaamivorm.
  7. Ihaldusväärne brändimaailm muudab kõik reklaamitegevused 10x lihtsamaks.

Sotsiaalmeedia turundusraamatud

Telli endale teavitus uuest blogipostitusest e-maili peale või liitu meie rss feediga

10 kommentaari

  1. 1

    Väga hea kokkuvõte ja illustreerivad näited, suured tänud!


  2. 2

    Aitäh Nelly.
    Mine kommenteeri ka FB seinal ja võid võita 2 vinget FB teemalist raamatut, mis lähevad “customer engagement” teemaga veelgi rohkem süvitsi :)


  3. 3

    Olen kogenud, et just informatsiooni puudus on see miks klient ei leia omale sobivat toodet, tootjat eritellimise täitjat. Sageli puutun sellega ise kokku, et toodet ostes ei tea mida ma ostan, millest on ostetav toode tehtud ja milline tema eelistus teise toote ees. Sageli ostetakse hinda, kuid tegelikult peaks klient ostma kvaliteeti, Ja ütlus, et juhuslikult leidsin teid – kes teeks mulle sobiva toote on peaaegu igapäevane.


  4. 4
    Arne Sõna

    Olen kindel, et väide ” Sõbrasoovitus müüb paremini kui mistahes teine reklaamivorm” on õige. Ise seda kogenud oma tegemistes ja sama põhimõtet on kinnitanud tegutsemispraktika alates 90ndate keskelt.
    Tunnen, et kõige raskem on unistust sõnstada, eriti kui tegu spetsiifilise tootega, aga eks see olegi väljakutse.
    Ka sama meelt, et reis töötab auhinnana, samuti nn minireisid (nädalalõpud) samuti läptop, mobiiltelefon ja muud sarnased asjad.
    Muide, mul on tunne et “laikimine” FBs käib päris keregekäeliselt,
    Kirjutad, et toodet müüv ettevõte on tähtis kui osa tootest/unistusest? Usaldusväärsus ju. aga milline rollide olemus/vahekord on selles vaatenurgas edasimüüjatel-tootjatel?


  5. 5

    Mulle meeldis just kõige enam – hea maandumisleht (atraktiivne) või kampaanialeht maandumislehena + just see tutvustav video. Ning muidugi ka kampaania auhinnad peaksid olema just rohkem emotsioone pakkuvad.


  6. 6
    Vallo F.

    Tänud asjaliku artikli eest!
    Lähen loen FB.-st teiste põnevaid kommentaare ka:)


  7. 7

    Loosimisel on juba kolm selle aasta sotsmeediaalast tippteost. Vinged case study’d koos sihtgrupi info, tegevuste, eelarve ja tulemustega.

    Kommentaare ja mõtteid artikli kohta saab lisada siia: http://on.fb.me/tLxPGn


  8. 8
    Nele

    Väga lahe artikkel :)
    Pani mõtte kohe jooksma.


  9. 9

    Tuhat tänu! Väga asjalik, aitab kindlasti!
    Edu teile!


  10. 10

    Samas iga päevaga FB kui reklaamikanal devalveerub – liiga palju kampaaniaid ja mingi vinge auhinna väljaloosimine küll tekitab fänne, aga neist väga suur hulk selliseid, kes ei osta.

    Kusjuures ka ise tuleb laikimisega piiri pidada – olen viimase kuu jooksul ca. 10 inimest sõbralistist eemaldanud kuna peale sheeri ja laigi kampaaniate nad midagi eriti ei postita…


Lisa oma arvamus:




Teenuste täpsem tutvustus lisandub lähipäevil.