Facebooki fänn vs e-maili kontakt

emailiturundus01Kui moodsa turunduse tuiksooneks on hetkel Facebook ja kõik selle ümber käiv, siis tahaplaanile on jäänud sugugi mitte väiksemat tähelepanu vääriv e-mailiturundus. Viimasel internetiturunduse aastasündmusel BestInternet2010 väideti, et läbivat arusaamist sellest, mida e-mailiga teha saab ja millist rolli täidab e-post kommunikatsioonis, eriti ei ole.

Ma usun, et nii mõnelegi turundajale, kes ei ole sotsiaalmeedia turundamisega igapäevaselt seotud, on kujunenud asjast väärarusaam.  Facebook’i kohta käiv meedia virr-varr puudutab  peaasjalikult selliseid edulugusid (Cherry, Estravel, jt), kus Facebook’i on kasutatud viimase hetke müügipakkumiste kanalina.

Grupimüügi lehekülgede jaoks pole isiklikul nõusolekuturundusel põhinev kontakt prioriteediks. Seal mängivad rolli pigem ülisoodne hind, üldtuntud bränd,  lifestyle-elamused ja kvantiteet. Mida rohkem kontakte, seda rohkem reeglina ka müüki. Inimene langetab ostuotsuse seal samal leheküljel. E-maili aadressi küsitakse eelkõige müügi sulgemise eesmärgil (mitte usaldussuhte loomise eesmärgil).

Kui puudub vastav ärimudel ja/või  ressursid selliseks turundamiseks, siis tuleb leida parem strateegia.

 

Miks on E-maili kontakt parem kui Facebook’i fänn?


Probleem 1 –
ainuüksi Facebookis on väga keeruline panna kedagi ostma (juhul kui ei paku ülisoodsat hinda)

Juhtumid nagu Eesti esimene Facebookis alguse saanud autoost jms on ja jäävad eranditeks

Probleem 2 –
numbrid on petlikud

Facebook’i fännide hulk ei sisalda kunagi saja protsendiliselt sinu tegelikku sihtgruppi. Nende hulgast leiab peaaegu alati otseseid konkurente, kes sinu tegemisi lihtsalt jälgivad. Samuti on fänniks hakanute hulgas palju neid inimesi, kes hoiavad ennast niimoodi valdkonnapõhiste uudistega kursis ning kes sinu pakkumiste vastu otsest huvi kunagi üles ei näita. Nendest tulenev kasu on kaudsem (mainekujunduslik).


Probleem 3 –
ühest postitusest ei piisa

Tegelik sihtgrupp Facebook’i fännide hulgas on oluliselt väiksem, kui esialgu arvata võib. Oma sõnumiga nende inimesteni jõudmine eeldab vähemalt 5-7 sissekannet (iga sissekandega jõuad ca 15-20% sihtgrupi tähelepanuvälja).

Probleem 4 –
ühe mütsiga löömine ei anna häid tulemusi

FB fännid asuvad täiesti erinevatel nõusoleku tasemetel. Kui postitada seinale spetsiifiline pakkumine, siis puudutab see väikest osa fänne. Kõigi ülejäänute jaoks on tegemist tüütu reklaamisõnumiga.

Kui FB fännide nõusolekutasemed on väga erinevad, siis kuidas neid tasemeid defineerida? Kuidas fänne nõusoleku tasemete järgi grupeerida? Kes oleks kohe potentsiaalne ostja? Kelle usaldus on suur? Kes on alles tutvumisfaasis? Kuidas gruppidega eraldiseisvalt suhelda? Vastus – Facebookis ei olegi seda võimalik teha.

Õnneks on olemas e-mailiturundus, millega annab kõiki neid takistusi ületada.




Miks on nõusolekuturundus ainuõige tee?

Nišhiturunduses, kus ei tehta massilisi sooduspakkumisi ning kus ei taota pelgalt kvantiteeti, tuleb sihtgrupi usaldus ning püsiv huvi välja teenida aja jooksul! Iga kontakt on tähtis, väärtuslik ja seda tuleb hoida ning arendada. See ongi nõusolekuturunduse mõte.

E-maili turunduse 4 tasandit

Nõusolekul põhinev e-mailiturundus on samm-sammuline sihtgrupi suunamine suurema nõusoleku poole. On väga kasulik teada ning tunda põhjalikumalt e-maili turunduse nelja tasandit ehk kogu nõusolekuturunduse suhteloomisprotsessi. Lihtsustatud ülevaade esmakontaktist lojaalse kliendini näeb välja selline:

 

1  - TeadvustamineTeadvustamine

Mitte keegi ei hakka sõnumeid regulaarselt jälgima enne, kui ei teadvustata sind enda jaoks kui tähelepanuväärset allikat. Kõige kuluefektiivsem viis teadvustatuse tasandi loomiseks, on pakkuda e-maili vahendusel sihtgrupile tasuta hüvesid, mida Su ettevõte ja/või toode pakub:

e-maili-turundus

 

2.  – KaalumineKaalumine

Nüüdseks ollakse sihtgrupi tähelepanuväljas ning on tekkinud võimalus inimeste harimiseks neile huvi pakkuvate toodete/teenuste osas e-maili teel. E-kirjad räägivad sptesiifilistest kasudest, mille käigus eemaldatakse aja jooksul suurem osa takistusi toote/teenuse mitteproovimiseks.

 

3.  – KonversioonKonversioon

Konversioonikiri tähendab konkreetse pakkumise tegemist (Osta kohe).  Kiri  saadetakse välja ainult juhul, kui lugeja poolt on saadud „ostusignaal“. Valel ajal müügipakkumise tegemine  võib viia lugeja edasisest suhtlemisest loobumiseni.

 

4. – LojaalsusLojaalsus

Enda poole võidetud kliendi lojaalsust tuleb hoida. Kliendid lahkuvad meie juurest siis, kui me neile tähelepanu ei pööra. Lojaalsuskirja eesmärk on harida ning aidata olemasoleval kliendil ostetud tootest/teenusest veelgi suuremat kasu saada (sealhulgas lisatooteid juurde müüa).


Kokkuvõte

Facebook üksinda on efektiivne müügikanal vaid teatud tüüpi äridele (suured allahindlused)

Ülejäänute puhul on kasulik mängu tuua ka e-mail (kui eesmärgiks on võetud kuluefektiivsus).

E-maili turunduse mittekasutamine tähendab läbimõtlematult tehtud müügipakkumist ning enamus (raha eest) enda poole võidetud  kliendikontakte läheb lihtsalt kaotsi.

Turunda targalt. Tee e-mailiturundust.

P.S. Uuri, kuidas e-mailiturundusega endale vett mitte peale tõmmata. Loe Mikare.net soovitusi.

Probleem 1
Telli endale teavitus uuest blogipostitusest e-maili peale või liitu meie rss feediga

5 kommentaari

  1. 1
    Martin Born

    Mõlemad koos on ikka parim lahendus. 1 ei hakka lähiajal teist asendama ja vastupidi. Loodan muidugi, et varsti ka facebooki central message süsteem töösse läheb ja ma ei pea kõikidesse kanalitesse sisse logima vaid vastan ainult FB kaudu ja vastaja saab talle soovitud kanalisse tagasi kirje. FB osa suurfirmade reklaamist ja turundusest pole üle 8-10% siiski moodustab see olulise osa nö lisamüügist ja kiirest võimalusest huvitava FB lehega fänne juurde saada ja nendega suhelda. Parimaid mooduseid brändimiseks. Kunagi ei saa ära unustada emaili ja esimest korda kodukale sisenedes võiks iga endast lugupidav webi leht seda ikka kuidagi kavalalt kasutajalt kätte saada, et siis seda tasuta väärtust jagada. Give-to-get!


  2. 2

    Must-valgelt võib ju seda ka nõnda kirjeldada. Ja tehniliselt on eelpool öeldu kõik õige. Minu hinnangul püütakse FB ja emailiga erinevaid sihtrühmasid. Ja turundajatelt oodatakse kõrgemat kvaliteeti nii sisus kui vormis. Kuid jah, email on selgelt lähemal inimesele.
    Ma tooksin sisse ka aspekti, et e-mail on pelgalt personaalne kontakteerumise tehniline lahendus. Sõnumi sisu eesmärk võib olla ka näiteks teenustest, lepingutest, uutest lahendustest teavitamine – elementaarne kliendikommunikatsioon, millel väga vähe ühist otsese pakkumisega. Tehniliselt võimaldavad tarkvarad ju üles seada üsnagi keerukaid strateegiaid. Kahjuks kohtab seda Eestis ääretult vähe.
    Mikare CSI kogemus näitab, et otsest müüki emaili teel jääb järjest vähemaks – see ei toimi. Rohkem rõhutakse turunduslikult toetavale funktsioonile ja personaalsusele, viisakus on muutunud olulisemaks.
    On ka mõningaid häid näiteid, kuidas eelnevad EI-d on õnnestunud JAH-ideks pöörata läbi uue kvalitatiivsuse. Sellist hurraad, et FB-s kõik emaili aadresse annaksid ja uudisvoogdega liituksid, ei tea. Pigem toimib see nii, et esmase kliendikontakti käigus püütakse saada JAH sõna.
    Ise testime veel kliendi tegelikku lojaalsust hiljem nõusolekut küsivat kirja saates. Pole ju väärtust kontaktil, kes tegelikult lojaalne või huvitunud pole. Turundajatel pole mõtet koguda suuri kontaktibaase, et hiljem petta bosside kasvanud ootusi. Suurte baaside kvaliteet on reeglina kehvem.


  3. 3
    Remy

    Mikk, olen täitsa päri sinuga, et pole mõtet koguda suuri kontaktibaase, kui kontakti väärtus on madal. Palju tööd, vähe kasu.

    Otsese müügi tegemine e-maili vahendusel eeldab tugevat isiklikku usaldussuhet. Sellise suhte loomine on ajakulukas, sa pead pühenduma sotsiaalmeedia tegevustele pikaks ajaks. Väga-väga vähestel Eesti ettevõtetel on tekkinud teenuste/ toodete ümber kommuun ning vilgas elav suhtlemine. Minu meelest head väljavaated on selliseks turundamiseks elustiili toodetel /teenustel, kus masside püüdmise asemel on seatud prioriteediks täpselt sihitud ja kvaliteetne kliendisuhe.


  4. 4

    Tõepoolest, Facebook tundub minu jaoks nice-to-have, e-maili turundus aga must-have.


  5. 5

    Tegemist küll juba vana blogi postitusega kuid kommenteerin siiski ka oma arvamuse.
    Kõik jutt on ok. Siiski häirib see koht (3) kus kirjutad et facebookis kõigi klientideni jõudmiseks pead postitama vähemalt 7x.
    Samas oli teada, et peale seda 7 postitust on juba sinu postituse jõudmine fännideni juba palju suurem kui varem.
    Ja veel sellest postitusega jõudmisest – emaili puhul on ka olemas open rate, mis ei ole ka kohe kindlasti 100% :D
    muidu kõik muu on super hästi kirjutatud ning mõnus oli lugeda :)


Lisa oma arvamus:




Teenuste täpsem tutvustus lisandub lähipäevil.