5 küsimust: Usability & funktsionaalne veebidisain

usability_funktsionaalne-disain

Tajo on üks nendest disaineritest, kes mõtleb pikslitest kaugemale ja disainib läbimõeldud lahendustega veebilehti. Teeb kasutajakeskset disaini (6 aastat Õhtulehte), on Edicy üks kaasautoritest ning seotud veebilehtedega, mis suudavad lisaks teavitamisele pakkuda külastajale ka sisulist väärtust, näiteks veebipõhiste teenuste ja aplikatsioonide näol (starman.ee, eestirannikomaraha)

Tegin temaga lühikese intervjuu teemal funktsionaalne veeb.

 

(Remy) Suurem osa ettevõtteid ei puutu just kasutajakeskne veebidisain tihti kokku selliste teemadega nagu disain, usability ja funktsionaalsus. Mida tähendab funktsionaalne disain? Mida tähendab usability?

(Tajo) Funktsionaalne disain ja kasutajamugavus (ehk usability) sihivad üht eesmärki – et toodet või teenust oleks võimalikult lihtne kasutada. Revolutsioonilisest sisust on üksi väga vähe kui tarbijad toodet käes hoiavad, arusaamatuses kukalt kratsivad ja frustreerunult kasutajavaenuliku toote prügikasti poole lennutavad.

 

(Remy) Statistika räägib, et olgu pakkumine suKasutajasõbralik veebileht
veebilehel nii hea kui tahes, edu määrajaks on suures osas siiski kasutatavus  – kui mugav on külastajal sinu veebilehel toimetada. Kuidas muuta üks veebileht kasutajasõbralikuks? Millised on kriitilisemad komponendid, mida tuleks jälgida?

(Tajo) Ma usun, et soodne pakkumine ja kasutajasõbralikkus käivad käsikäes – ka kõige parem disain ei suuda maha müüa ilmselgelt ülehinnatud toodet (ning vastupidi). Kasutajasõbraliku disaini võtmesõnaks on tihti ohverdustuleb alla suruda soov laduda letti kõik, mis leti all olemas ja keskenduda vaid olulisemale. Palju infot korraga haarata on raske, iga lisaliigutus muudab elu tülikamaks. Seega mida hõlpsamalt klient oma kauba kätte saab, seda parem.

Heaks näiteks on kõikvõimalikud veebikaubamajad, kus ühe väikse asja ostmiseks on vaja kõigepealt luua kasutajakonto, kontrollida oma e-maili ja seal konto aktiveerida, seejärel sisse logida, toode ostukorvi lisada, täita pikk vorm oma personaalinfo ja aadressiga, seejärel panka logida ja maksta. Samas saaks protsessi oluliselt lihtsustada – iga toote juurde panna kohe pangalink ning ainukese lisainfona küsida aadressi peale pangast naasmist.

Sellistes olukordades peaksime oma teenusele otsa vaatama ja küsima “on mul tõesti vaja kaheksat erinevat astet telekanali tellimiseks?“, “kas mu veebi esilehel on olulisemad minu kaheksa osakonna reklaambännerid või otselink tootele“, “mis on minu toote juures see üks ja ainuke asi, mis on kõige olulisem? kas ma saan kõik muu joone alla lükata ja müra vähemaks keerata?” jne.

Need on väga sisulised ja olulised otsused, mille peale tihti kahjuks ei mõelda. Keskendutakse nuppude värvile ja logo suurusele, kuid tihti on tähtsad asjad peidus hoopis vundamendi all. Baymardi Insituut uuring näitas, et ligi 60% kasutajatest jätab e-kaubamajades oma ostu lõpetamata - need on kasutajad, kel on kaup juba ostukorvis ja teha on vaja veel vaid viimane samm. Kujutage ette, kui tavalises kaubamajas 60% klientidest jätaksid oma täis ostukorvi nurka ja jalutaksid uksest välja. Ma usun, et pead hakkaksid lendama. Kahjuks Eesti ettevõtted tihti oma veebide kasutusmugavuse üle pead ei vaeva.

 

(Remy) Kuidas disainida veebi läbi külastajaEfektiivne koduleht
silmade, olukorras, kus veebilehel võib olla tuhandeid külastajaid päevas. Kuidas olla veendunud, et veebileht suudab haarata erinevate inimtüüpide/temperamentide tähelepanu maksimaalselt?

(Tajo) Tegelikult pole kasutajamugavuse seisukohast isegi suurt vahet, kas lehte külastab 10 või 10 000 klienti – inimene jääb inimeseks. Kõik head disainerid tunnevad peamisi käitumismustreid, mis meid veebis mõjutavad ja kui need töötavad kümne inimesega, töötavad nad ka kümne tuhandega. Loomulikult tuleb kõike alati pidevalt muuta ja teha vajalikke korrektuure. Üks võimalus on kasutada A/B teste – näidata erinevatele kasutajatele veidi erinevaid versioone oma veebist või teenusest ja uurida, millised lähenemised on edukamad. Selliste meetoditega hoiavad Amazoni suurused hiiud aastas kokku miljoneid dollareid.

 

(Remy) Millises suunas funktsionaalne veeb sinuMobiilne turundus
arvates lähiaastatel liigub? Millised on trendid? Kas veebipõhiste toodete /teenuste  lisandumine võiks olla 1 trendidest?

(Tajo) Täna liigub disain väga kiiresti uute väikeste ekraanide peale – nutitelefonid, tahvelarvutid jne. Inimesed kasutavad neid hoopis teistmoodi kui tavalisi arvuteid ning nende jaoks on tihti vaja mõelda täiesti uusi nutikaid lahendusi. Kes vähegi soovib oma teenust järgmise viie aasta jooksul arendada, peaks kindlasti kaaluma mobiilse veebi disaini investeerimist.

 

(Remy) Too 1 näide heast funktsionaalsestFunktsionaalne veeb
veebidisainist koos põhjendustega.

(Tajo) Ma usun, et enamus lugejatest on proovinud internetist lennukipiletit osta ja kibedalt vandunud arusaamatute lennufirmade veebide sees ekseldes. Hipmunk (http://www.hipmunk.com/) lõi selles vallas platsi puhtaks ja viskas kõik ebavajaliku üle parda. Alles jäi kõige mugavam tööriist, millega oma lende terves maailmas planeerida. Mitte keegi pole siiamaani veel suutnud midagi sama head luua ja Hipmunk naudib oma edu täiel rinnal.

Totaalne-Muutumine

Telli endale teavitus uuest blogipostitusest e-maili peale või liitu meie rss feediga

Lisa oma arvamus:




Teenuste täpsem tutvustus lisandub lähipäevil.